Ezt az oldalt azoknak ajánlom a figyelmébe, akik hálát mondtak a Lumiéré fivéreknek,
amiért nagyban hozzájárultak
a filmfelvevőgép feltalálásához,és ezáltal egy olyan világot adtak nekünk,
ami azelőtt nem is létezett...

2011. február 21., hétfő

Libanoni keringő

Kiskoromban sosem értettem, hogy amikor két nép háborúban állt, miért nem csinálták ennek sokkal egyszerűbb módját, hogy eldöntsék, ki nyert és miért nem párbajozott a két ország vezetője, mondjuk karddal, vagy valamilyen harcművészeti sporttal, így csak 1 áldozata lett volna a csata kimenetelének. Igaz, akkor nem a stratégiában, politikában jártas emberek lettek volna államfők, és akkor Swarzeneggernek nagyobb esélye lett volna Amerika elnökeként, mint Obamának. Viszont a világ sosem volt ilyen egyszerű.
Hány olyan vérengzésről, csatáról, háborúról hallunk a történelem során, ahol az öldöklés önkényes, és a háttérben az adott hatalom által irányított volt. Egy ilyen témához nem könnyű filmesként hozzányúlni, mert automatikusan ellenállásba fog ütközni valamelyik oldalról. Egy háborúban mindig van két, vagy több ellenség, akik a csatájukat a maguk szemszögéből fogják látni, és aszerint magyarázzák, miért történ úgy a háború menete, ahogy.
De vannak ritka pillanatok, és kivételes emberek, akik belátják, hogy ők is hibázhattak, hogy a parancs, amit kaptak, nem volt emberhez méltó, hogy teljesítsék.

Egy filmnél a legfontosabb ember szerintem a rendező, mert a történet, a jelenetek, a világítás, a helyszínek az ő szemén keresztül vetítve jutnak el hozzánk. Ari Folman  izraeli filmrendező keze nyomán készült a Libanoni keringő, mely önéletrajzi ihletésű. A rendező egyike a Holokauszt túlélők leszármazottjának.
A filmet nemcsak az animációs filmek kategóriájában jelölték számos fesztiválon és díjátadó ünnepségen, hanem a dokumentum film kategóriában is. Érdekes párosítás, mármint az animáció és a dokumentumfilm, mégis miután megnéztem, úgy gondoltam, hogy nem is lehetett volna másképp megcsinálni. A drámai jeleneteket finomította a rajzolt technika, mégis a képzeletünk kiegészítésével sokkal hatásosabb volt bármelyik számítógépes effektnél.

Maga a filmrendező, Ari meséli el a történetét az 1982-es Libanoni mészárlásról, ahol ő még csak 19 éves katona volt. Ari egy nap felkeresi barátját, akivel együtt harcolt abban a bizonyos háborúban, és elmondja neki, hogy lassan 3 éve van egy visszatérő álma, ahol 26 véreb, vicsorgó pofával, csorgó nyállal és kifordult szemmel rohan a háza felé, és őt akarja megölni. Az álom megfejtése összefügg az ő katonai múltjukkal, amikor egy alkalommal a vízpart felől bevonultak egy faluba, ahol kutyák őrizték az emberek nyugalmát, és ha a kutyák megéreztek valakit, azonnal jeleztek a gazdáknak. Ezeket a kutyákat lőtték ki, pontosan 26-ot. Ari nem érti miért nem emlékszik semmire abból az időből, minden olyan dolgot törölt a memóriája, ahol ölni kellett, vagy ahol ilyet látott. Így eldönti, hogy felkeresi a régi bajtársait, és megkérdezi őket, mire emlékeznek a háborúból.
Erre az utazásra hív minket a film, mely gyönyörűen van megrajzolva, a fények, a színek, az arcok életre kelnek. A történetben haladva egyre jobban elfog minket az az érzés, hogy sokszor - és biztosan nem csak ebben a mészárlásban - fiatal katonák mennek, teljesítik a parancsot, de akkor és ott nem fogják fel, hogy minden elvükkel ellenkezik a tettük. Csak később, mikor már képesek szembesülni vele, akkor jönnek rá, hogy nem kellett volna részt venni. Az ember különös teremtmény, és olyan dolgokra képes a lelke és ép elméje megvédéséért, ami sokszor hihetetlen. Például, hogy nincsenek emlékképei, vagy úgy tekint a háborúra, mint egy filmforgatásra, vagy mint a jól elkapott pillanatfelvételek sokaságára. Aztán történik valami, ami kizökkenti a mentsvárból, és kénytelen szembesülni a valósággal.
Ari, a film végén elkezd emlékezni, és rájön, hogy ő azon katonákhoz tartozott, akik a világító bombákat lőtték fel, hogy a táborokban lévő katonák lássák az embereket, akiket lemészároltak.
A film utolsó kockái "sajnos" nem rajzoltak. A valódi mészárlás utáni napokban készült fotók és videók peregnek megdöbbentve a nézőt, ezzel téve valóságossá az addig látottakat. Sokkoló, mégis megnyugtató a tudat, hogy valahol van egy izraeli filmrendező, aki nem ismer engem, ő mégis adott egy szeletet az életéből, és megvallotta a legnagyobb bűnét, bízva a néző megbocsájtásában.
Ezt a filmet azoknak ajánlom, akik szeretik az igazi ritka kincseket, és bírják idegrendszerrel is..

Nincsenek megjegyzések: